Klussen

Wat je moet weten over fietsverlichting

Fietsverlichting uitkiezen

Vandaag doen we even een uitstapje met de fiets. Ken je die ouderwetse dynamo nog? Die met zo’n wieltje langs je band ging, rrrrrr, rrrrrr, rrrrrrr. De meeste fietsbanden hebben tegenwoordig geen eens meer een ribbelrandje aan de zijkant voor een dynamo. Dit zien we dus langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. Maar goede verlichting blijft belangrijk. Het gaat allemaal om zien en gezien worden. 

Koplamp van een fiets

De koplamp is een belangrijk onderdeel van een fiets en verschilt nogal in rendement per lamp. Ook hier onderscheiden we zien en gezien worden. In de stad is een eenvoudige led lamp vaak genoeg. Er is overal straatverlichting, dus jij wilt voornamelijk gezien worden door het overige verkeer.

Daarnaast zijn er lampen op batterijen, met een oplaadbare accu of op de dynamo. Maar dan wel een naafdynamo. Een naafdynamo is stil, efficiënt en voel je niet tijdens het trappen. 

Het voordeel van verlichting via een naafdynamo is dat je batterijen nooit op zijn. Ook als je lamp even na blijft branden kom je de volgende dag niet terug bij een lege batterij. Een groot voordeel dus! Het is wel iets prijziger en bijvoorbeeld minder geschikt voor een sportieve fiets zoals racefiets of mountainbike.

Wil je toch de weg goed kunnen zien, omdat je ook regelmatig buiten de stad rijdt? Kies dan voor een oplaadbare ledlamp. Deze lampen geven veel licht en zijn duurzaam in gebruik vanwege de oplaadbare functie. Vaak kun je diverse lichtsterktes instellen waarmee de accuduur ook varieert.

Wil je enkel gezien worden dan kun je voor een eenvoudige koplamp op batterijen gaan. Houd er rekening mee dat de lichtopbrengst klein is en je met enig regelmaat de batterijen dient te vervangen. Laat hem dus niet onnodig branden. 

Onze voorkeur gaat uit naar de naafdynamo. Fiets je regelmatig in het donker en is een naafdynamo niet mogelijk? Kies dan een oplaadbare lamp. Want deze geeft beter zicht en verdient zichzelf op termijn terug ten opzichte van een goedkopere versie op batterijen, omdat je simpelweg geen batterijen meer hoeft te kopen. Tip: Haal hem wel steeds van je fiets als je die ergens stalt, om diefstal te voorkomen.

Achterlicht van een fiets

Over het achterlicht kunnen we kort zijn. Dit gaat om gezien worden. Ook de achterlamp kan in combinatie met de voorlamp op een naafdynamo werken, maar batterijverlichting komt het meeste voor. Het achterlicht heeft minder capaciteit nodig en kan dus prima op batterijen werken. Wel verdient ook hier een acculamp zichzelf op termijn terug.

Reflectoren

De voorlamp en achterlamp zorgen meestal alleen voor zichtbaarheid vanaf de voor- en achterkant. Een fietsband met reflectiestrip of reflectoren tussen de spaken bieden hier uitkomst. Zeker buiten de stad is optimale zichtbaarheid van levensbelang. Wil jij helemaal met de tijd mee gaan kies dan voor leuke ventieldopjes met lampjes. Die draaien mooi met je wiel mee, geeft een leuk gezicht en is goed zichtbaar.

Je houd misschien ook van..